★ Napísali o Katke a o nás v Hospodárskych novinách. Ďakujeme!

Slovenka známa erotickými motívmi dostala na plátno fitnes. Pobaví vás

V bratislavskom Ateliéri XIII vystavuje Katarína Janečková Walshe, jedna z najvýznamnejších maliarok mladej generácie.

 Nemá ešte ani dvadsaťosem. No už sa stihla stať majsterkou sveta vo wakeboardingu, zúčastniť sa na majstrovstvách sveta vo fitnes a vystavovať svoje obrazy v Dánsku, Mexiku či USA. Katarína Janečková Walshe, jedna z najpozoruhodnejších maliarok mladej generácie, svoje skúsenosti autenticky preklápa aj do maľby. V bratislavskom Ateliéri XIII si do 18. februára môžete pozrieť jej výstavu s názvom Janečková on steroids!

Suši a medvede
Áno, tú vetu si prekladáte správne. A veľmi skoro vás o tom presvedčia aj samotné Katarínine maľby. Humorom, nadhľadom… ale aj svalmi.

Jeden príklad za všetky: Žena-kulturistka v sporých červených bikinách si pretláča ruku s medveďom. Druhý maco im podáva dolárovú bankovku. A nad tým všetkým sa vyníma notoricky známy nápis v povedomom fonte: FIT magazine.

Nuž, nedá sa nepobaviť. A rovnako sa takmer nedá nenakaziť dychtivou a odzbrojujúcou radosťou zo všetkého telesného a zmyslového, ktorá z tých pastelových obrazov plných ženských tiel, medveďov, suši a symbolov spätých s kulturizmom (a občas i detstvom) doslova sála.Výtvarný teoretik Július Barczi sa pri príležitosti predposlednej slovenskej výstavy o tvorbe Kataríny Janečkovej Walshe vyjadril, že v domácom kontexte je len málo porovnateľných autorov,  ktorí by sa vo svojej tvorbe tak dôsledne sústreďovali na dve základné témy – šport a sex. „Napriek do oka bijúcej explicitnosti sa to u nej deje nevtieravým a úprimným spôsobom.“ A platí to aj pre túto výstavu. Dokonca aj pre obraz polonahej ženy v legínach a teniskách, ktorá natŕča svoj zadok medveďovi.

Od sexuálneho objektu k svalu
Katarína Janečková Walshe, okrem iného aj držiteľka tretej ceny za Maľbu roku 2012, sa do povedomia širšieho publika dostala už dávnejšie. A to práve figurálnou maľbou s pôsobivými (pre niektorých aj pohoršujúcimi) erotickými motívmi.

Posun od typicky zmyselných ženských tiel smerom k podstatne menej zobrazovaným kulturistkám u nej nastal po tom, čo sa jej v Texase, kam sa presťahovala za manželom Američanom, bodybuildingová hviezda miestnej posilňovne spýtala, či by sa nechcela zúčastniť fitnes súťaže, konkrétne Majstrovstiev sveta v Las Vegas. „Nielenže som sa vďaka tejto príležitosti ocitla v absurdných situáciách sveta bodybuildingu, ale aj moja tvorba sa ubrala veľmi oslobodzujúcim smerom, keď prsia sú zrazu sval a nie sexuálny objekt, aj keď sa o extrémne svalnatých ženách ešte stále dá rozmýšľať v súvislosti so sexualitou a fetišom,“ vysvetľuje a dodáva, že pri pohľade na tento typ nahoty je takmer nutné dištancovať sa od očakávaní o tom, čo je prirodzené a pokúsiť sa prekalibrovať zaužívaný stereotyp krásy.

Samuraji a otroctvo
Výstava Janečková on steroids! však diváka zaručene oslobodí aj od iných (nielen) vizuálnych stereotypov. Napríklad cez pôsobivý obraz nahého ženského tela s naservírovaným suši. Maliarka sama vysvetľuje, že bol inšpirovaný obdobím samurajov, kde sa týmto spôsobom oslavovala víťazná bitka. Oslovilo ju to, lebo i ona počas prípravy na majstrovstvá sveta musela prejsť fázou „otroctva voči vlastnému telu“ a každé dve hodiny sa špeciálne stravovala. Napríklad suši.
Divákom sa však pri pohľade (nielen) na tejto obraz zaručene zrodia v mysli aj úplne iné asociácie. A garantujeme, že nečakané.

13.2.2016 00:00

Iveta Grznárová